Brev:
Hvad pokker gør man når ens baby ikke vil spise grød og mos?
9. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Hej Helen
Tak for en fantastisk brevkasse!
Han spiser gerne kartoffelrösti, frikadeller, hjemmelavet fiskepinde, broccoli buketter, rugbrød med leverpostej, boller med smør, jordbær, appelsin.
Han nægter at spise hjemmelavet mos af alverdens grøntsager, købe mos, købe grød, hjemmelavet grød - ting som han skal spise med ske.
Han spiser gerne smoothie og smoothies med lidt grød på pose - altså dem man køber. Dem sidder han med selv.
Han kan jo ikke leve af frugt på pose, og jeg er i tvivl om hvorvidt han får nok mad, ved det han gerne vil sidde og gnave af selv.
Skal jeg mon prøve med grøntsagssmoothie af kop? Han er vild med at drikke vand af kop. Kan han allerede være kræsen?
Vi er for 2 uger siden begyndt på modermælkserstatning da min produktion er gået ned, og jeg efter et intenst forsøg ikke kunne få produktionen op igen.
Om dagen får han følgende:
sen morgenmad (grød-smoothie på pose, og for eksempel pandekager på banan og grød)
frokost (rugbrød og frugt)
aftensmad (kød/fisk, grøntsager og grød-smoothie på pose)
og lidt frugt eller mælk (ammes) ind i mellem hvis han virker sulten.
Men han spiser ikke særlig meget af det han får - han bliver hurtigt “træt” af alt andet end smoothie på pose, og bliver sur.
Hans sovemønster ser oftest sådan her ud:
Vågner fra natten 5:30-6:00, og er umulig at få til at sove videre.
I løbet af dagen sover han 3 lure i barnevognen og han er altid monster træt når han puttes til lur:
1. lur omkring 7:30, sover cirka 1,5 time
2. lur omkring 11:00, sover cirka 1,5 time
3. lur omkring 14:30, sover cirka 40 minutter
(Han vågner op og græder cirka hver 40. minut og skal vugges i søvn igen)
Puttes til natten med fast rutine omkring klokken 19:00.
I løbet af dagen kan han sagtens puttes til lur uden mælk lige inden.
Om aftenen får han nu en flaske mme inden han skal sove - her spiser han omkring 240 ml. Og bliver derefter lagt i sin seng på eget værelse og falder hurtigt i søvn.
Ved 22-23 tiden vågner han og får endnu en flaske mme - her spiser han omkring 150 ml. Han bliver lagt i sin egen seng igen og falder i søvn. Men de sidste par uger er han vågnet kort tid efter og er ked af det. Den eneste måde vi kan få ham til at falde i søvn på igen, er ved at tage ham ind i vores seng.
Herefter vågner han cirka hver eller hver anden time resten af natten og græder. Hver anden time stopper ikke før han får mælk - før ammede jeg ham, på det sidste har han fået mme (for at se om det handlede om tryghed ved brystet, hvilket det ikke virker til), og spiser alt mellem 90 og 150 ml pr gang.
Jeg har længe forsøgt og gør det stadig, at strække den, og se om han ikke kan falde i søvn igen uden, men uden held.
Mon det er fordi at han ikke får nok mad i løbet af dagen?
V. er en dreng på 7,5 måned, der vejer 9,5 kilo og er 74 cm lang. Han er en meget aktiv dreng, som siden han var 6 måneder har kravlet og stiller sig nu også op af ting og går rundt om dem. Så han bruger virkelig meget energi i løbet af dagen både hjemme og til babyyoga, babysalmesang osv.
Han har altid sovet rigtig dårligt. Vi har prøvet zoneterapi, kraniosakral, kiropraktor og intet har rigtig hjulpet. Nu er han så stor at jeg ikke længere kan forlige mig med vores sundhedsplejerskes kommentar som er “sådan er det bare - det er altså meget normalt”.
Han havde kolik de første 3 måneder at hans liv. Men han har altid haft taget rigeligt på, vokset som han skulle, og været foran rent motorisk helt fra starten. Så både læge og sundhedsplejerske har ikke ment, at der var noget vi kunne gøre, andet end at jeg skulle skrue ned for amningen da han var mindre.
En lang smøre, men min intuition siger mig, at det hele hænger sammen.
Kan du hjælpe os med nogle forslag og rammer omkring mad og mælk?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Simone